Gelodak jiwa ku..melihat anak muda+ golongan dewasa.....

Assalamualaikum teman-teman....

hari ini khutbah jumaat mengutarakan peranan masjid. Aku kira tajuk ini sejak dari aku sekolah lagi sampailah ke hari ini. Ada beberapa point dari khutbah itu yang membuatkan aku berfikir.

Pertamanya, isi kandungan khutbah ada menyebutkan hadis mafhumnya sesiapa yang membina masjid maka Allah menyediakan baginya syurga..yang Aku nak soalkan ialah masjid kristal yang memegang title " masjid" menjadi tugu kebanggaan sahaja tanpa pengimarahan sepenuhnya..

seterusnya isi kandungan khutbah meminta agar pengurusan masjid perlu lebih proaktif dalam merangka program bagi menarik lebih ramai remaja ke masjid.ada juga disebutkan peranan masjid pada zaman Rasulullah s.a.w..yang aku nak tanya, masjid mana yang benar2 berperanan seperti masjid di zaman Rasulullah? di zaman Rasulullah S.A.W masjid adalah segala2nya. itulah tempat rujukan ilmu, tempat mendapatkan khihdmat nasihat ( kaunseling ),pengurusan undang2 islam dan pendek kata segala2nya. tapi sekarang macam mana? baru bercerita tentang hukum syariah sikit dah katanya masjid Pas..tu yang aku pelik...asal islam, kata Pas...pelik2....

lagi 1 macaam mana nak tarik golongan remaja pi masjid??? sedangkan hari ini dan hari2 sblm ni aku melihat berapa ramai golongan dewasa yang tidak pergi ke masjid. hari ini, hari Jumaat. tatkala Imam membaca Al-Fatehah solat jumaat, aku melihat ramai gak golongan dewasa , ada pula yang tua dengan selamba masuk lif naik ke rumah.. macam mana tu?

kesimpulan aku senang jer...Iman x boleh di warisi..Kepimpinan melalui Tauladan..buat sahabat2 yang bakal bergelar ibu dan ayah, renungkan lah....kalau kita nak anak yang soleh, cukup soleh ke kita? kalau kita nak isteri solehah, soleh kah kita? kalau kita nak keluarga sakinah ( bahagia), apa tindakan kita? Bahagia bukan pada harta benda. harta dunia hanya wasilah untuk mencari kebahagiaan..

wallahu a'lam.....

0 Response to "Gelodak jiwa ku..melihat anak muda+ golongan dewasa....."

Post a Comment